Vanaf Logivert Equinoxe 8.0.0.35 wordt het voor bezoekers van uw website mogelijk, aan te geven welke cookies ze willen gebruiken op uw website. Aan de hand van de toestemming die zij geven, mogen vervolgens bijvoorbeeld analytische cookies worden geplaatst. Zonder toestemming is het niet toegestaan deze cookies te zetten.
Logivert Equinoxe koppelt de Cookie-voorkeuren van bezoekers door naar Google Tag Manager, zodat bepaalde tags kunnen worden gefilterd. Om dit daadwerkelijk mogelijk te maken, dient u instellingen binnen Google Tag Manager aan te passen.
Maakt u gebruik van Cookiebot om uw Cookievoorkeuren bij te houden, dan kunt u ook van onderstaande gids gebruik maken. Het event consent_necessary wordt echter niet afgevuurd in die implementatie.
Niveaus Toestemming
Binnen Logivert Equinoxe zijn vier niveaus waarop toestemming gegeven kan worden. Voor ieder niveau wordt een Event binnen Google Tag Manager geactiveerd, naar gelang de Tags conditioneel kunnen worden uitgevoerd.
Naam event | Type Cookies / Tags | Omschrijving |
---|---|---|
consent_necessary | Noodzakelijk | Tags en Cookies die geïnjecteerd moeten worden, anders werkt de website niet. Het is niet noodzakelijk om naar een event te luisteren om deze tags te mogen injecteren. Dit event wordt altijd afgevuurd indien u gebruik maakt van de ingebouwde Cookie-voorkeuren binnen Equinoxe. Dit event wordt niet afgevuurd indien u gebruik maakt van Cookiebot. |
consent_preferences | Voorkeuren | Tags en Cookies die worden geïnjecteerd, zodat de voorkeuren van een gebruiker kunnen worden bijgehouden tussen sessies |
consent_statistics | Statistieken | Tags en Cookies die worden geïnjecteerd voor het analyseren van het surfgedrag op uw website. Er wordt zoveel mogelijk anonieme data gebruikt in deze events. |
consent_marketing | Marketing | Tags en Cookies ten behoeve van (Re)marketingdoeleinden |
De Events
Om Google Tag Manager te laten luisteren naar de verschillende events, dienen drie à vier Triggers te worden aangemaakt.
- Open Google Tag Manager (https://tagmanager.google.com)
- Kies aan de linkerzijde voor "Triggers"
- Voeg een nieuwe Trigger toe, van het type "Aangepaste gebeurtenis"
- Geef bij Naam Gebeurtenis de naam van het event op (begint met consent_) waarnaar geluisterd moet worden.
- Geef de Trigger een herkenbare naam
- Sla de Trigger op
- De Marketing-trigger ziet er bijvoorbeeld als volgt uit
- Herhaal stappen 3 tot en met 7 voor de overige events.
Aanpassen van de Tags
De Tags moeten aangepast worden, om te luisteren naar de nu gegenereerde events. Hierdoor worden de tags pas uitgevoerd als het betreffende event wordt afgevuurd.
- Open Google Tag Manager
- Kies aan de linkerzijde voor "Tags"
- Loop een voor een de Tags af
- Heeft jouw Tag geen events waar naar worden geluisterd (een trigger Activeer op alle pagina's bijvoorbeeld), pas dan de Trigger aan naar het bijbehorende consent-event die je in de vorige stap hebt gegenereerd.
Bijvoorbeeld: - Is jouw Tag al gekoppeld aan een Trigger van het type "Aangepaste gebeurtenis"? Pas dan de Trigger aan:
- Selecteer de Trigger
- Kies het potloodje Wijzigen
- Selecteer de tweede bullet bij "Deze trigger wordt geactiveerd door". Hierdoor worden velden zichtbaar waarmee u kunt aangeven wanneer deze Trigger wordt geactiveerd.
- Voer een nieuwe conditie op: Event is gelijk aan <naam van het consent-event die deze trigger moet activeren>
- Bijvoorbeeld:
- Sla de wijzigingen aan de Trigger op.
- Heeft jouw Tag geen events waar naar worden geluisterd (een trigger Activeer op alle pagina's bijvoorbeeld), pas dan de Trigger aan naar het bijbehorende consent-event die je in de vorige stap hebt gegenereerd.
- Publiceer de nieuwe Container.