Zoek binnen de handleiding:


Page tree
Skip to end of metadata
Go to start of metadata

Indien gebruik wordt gemaakt van Google Tag Manager, wordt de User ID automatisch meegegeven aan de Datalaag. Echter, Google Tag Manager zal deze niet automatisch uitlezen.

Volg onderstaande stappen om de koppeling in Google Tag Manager te realiseren

Tot en met Equinoxe 8.0.0.34: Als een gebruiker de Do Not Track-functionaliteit van zijn browser heeft geactiveerd, en hiermee heeft aangegeven niet gevolgd te willen worden, dan zijn Remarketing-variabelen in zijn geheel niet beschikbaar.

Vanaf Equinoxe 8.0.0.35 heeft een bezoeker zelf de mogelijkheid om (Re)marketing-gerelateerde cookies aan of uit te zetten. Indien een bezoeker Do Not Track heeft ingeschakeld, zal de tracking anoniem plaatsvinden; de User ID wordt dan ingesteld op not-logged-in, en de statistieken van het Do Not Track-bezoek worden samengevoegd met bezoeken van niet-ingelogde klanten.


Stap voor Stap

Deze handleiding gaat er van uit dat de Google Tag Manager-koppeling binnen Equinoxe reeds is geïmplementeerd. Is dit nog niet gebeurd? Volg dan eerst het stappenplan op Instellen van AdWords Remarketing via Google Tag Manager.

Alle stappen vinden plaats binnen het beheerpaneel van Google Tag Manager, op https://tagmanager.google.com.

  1. In Google Tag Manager, ga naar Variabelen aan de linkerkant en kies Nieuw onder het kopje Door de gebruiker gedefinieerde variabelen
    1. Geef de nieuwe variabele de naam User ID
    2. Klik op Variabele configuratie en selecteer Variabele voor Gegevenslaag
    3. Geef als Naam van variabele voor gegevenslaag de waarde userId op

    4. Sla de variabele op.
  2. Geef bij de Tags waarbij de User ID moet worden doorgegeven, deze variabele extra op, of maak een nieuwe Tag aan.
    1. Google Analytics
      1. Selecteer Tags aan de linkerzijde en selecteer de Universal Analytics-tags waarbij de User-ID moet worden doorgegeven

        Voor een optimale gegevensverzameling, raden wij aan om de User-ID aan alle Universal Analytics-tags te koppelen.

      2. Klik op de (info) achter de variabelenaam en kies Wijzigen

      3. Kies Meer instellingen→ Velden die moeten worden ingesteld

      4. Geef de veldnaam userId op, selecteer bij Waarde de User ID-variabele die in stap 1 is aangemaakt.

      5. Sla de variabele op. Alle Universal Analytics-tags die gebruik maken van deze variabele sturen nu ook de User ID mee.

    2. Google AdWords


      Google AdWords biedt geen mogelijkheid om de User-ID te verwerken in de conversietracking.

  3. Test en publiceer de wijzigingen